Trasig valkompass

Jag noterar att Sydsvenskan gjort en valkompass för valet till Lunds kommun. Internettestet är, likt det på riksplanet, synnerligen undermåligt. På riksplanet ger testet exempelvis minuspoäng för Folkpartiet om man är för systembolagsmonopolet TROTS att Folkpartiet ÄR för systembolagsmonopolet och har rötter i nykterhetsrörelsen. Jag är knappast den ende folkpartist som anser att verka för sundare alkoholvanor i Sverige är en prioriterad fråga. Men som sagt, jag minuspoäng för Folkpartiet när jag säger att jag vill bevara systembolagsmonopolet.

Partitester som dessa påverkar väljare i deras partival. Därför är det också viktigt att de är utförliga, korrekta och har rättvisande frågeställningar. När jag gör lundatestet blir jag till min förskräckelse vänsterpartist. Jag är emot skattehöjningar, positiv till friskolor och vill gärna se mer privatiseringar av kommunens verksamhet. Tillåt mig betvivla att Vänsterpartiet i Lund håller med mig om dessa saker.

Det är rent sagt förskräckande om en politiskt aktiv folkpartist blir sin absoluta politiska motståndare i detta test.  En del unga väljare kommer låta sådana test vägleda dem i sitt partival den 19 september 2010. Många av dessa kommer rösta i strid med sina åsikter. Allt på grund av ett undermåligt tidningstest. Jag har givetvis förståelse för att det är svårt att göra bra partitester utifrån ett axplock av frågor som dessutom ibland är märkligt formulerade. Men är det inte då bättre att låta bli att göra dessa test?

Edit: Lars Hansson på samma ämne.

6 kommentarer till Trasig valkompass

  1. Erik Bröddén skriver:

    Själv blir man 73-80% moderat på Lunds test vilket vi och för sig inte är särkilt konstigt med tanke på att M är rätt lika FP och jag satte privatiseringar och inga skattehöjningar som viktigast medans jag blir FP i Malmös test.

    Får dock V långt ner överallt ser inte riktigt hur du lyckades få V högst up med de svaren, vad svarade du på de andra frågorna?

  2. Gunnar Brådvik skriver:

    Det enda jag kan komma på skiljer sig från partilinjen är utbyggnaden av NOVA Lund. När det gällde friskolor formulerade Sydsvenskan det som om Lund skulle satsa på friskolor eller ej. Jag är inte intresserad av driftsformen av skolorna men positiv till friskolor, så jag satte nog inte ”rätt” svar där.

  3. Johan Richter skriver:

    Jag gjorde rikstestet. Jag fick moderaterna högst med 60%, tätt följt av FP. Slutresultatet känns fullt rimligt.

    Men några av frågorna hade formuleringar jag inte gillade. Således var en fråga om en ändring av LAS skulle ge fler unga jobb. Om jag vill avskaffa LAS för att jag tror den minskar tillväxten eller är pincipiellt fel men inte tror den påverkar ungdomsarbetslösheten hur ska jag då svara?

  4. Erik Bröddén skriver:

    Det finns ett antal sådana frågor i testet som inte består av en fråga eller påstående utan två stycken, där det blir problematiskt att veta vad man skall svara. Man får helt enkelt tänka efter vad de som ställer frågan vill få fram med frågan och svara utifrån det.

    Som frågan med LAS är ju huvudfrågan om man vill reformera LAS eller inte, så även om man inte tror en ändring av LAS skulle minska arbetslösheten hos unga men trots det vill avskaffa/förändra LAS borde man svara att man vill se en förändring av LAS.

    Men det finns definitivt en hel del konstigheter och om man inte tänker efter noga på vad man svarar kan det lätt bli ”fel” resultat.

  5. Gunnar Brådvik skriver:

    Skälet till att ändra turordningsreglerna i LAS är dessutom inte att det skulle minska arbetslösheten i sig, utan att det skulle minska ungdomsarbetslösheten och leda till en mer rättvis arbetsmarknad.

  6. Erik Bröddén skriver:

    Vi och för sig tror jag att arbetslösheten kan minska en del generellt om man ändrar/tar bort turordningsreglerna i LAS men effekten lär vara minimal. Om du däremot börjar ändra/ta bort stora delar av LAS och MBL lär du snabbt få en enormt minskad arbetslöshet.

Kommentera

